Over mijn werk

Hoogleraar onderwijseconomie

Ik werk als hoogleraar onderwijseconomie bij de vakgroep MILE (Macro International and Labour Economics) van de School of Business and Economics (SBE) aan de Universiteit Maastricht. Ik ben ook raadslid van de Onderwijsraad. Binnen mijn werk doe ik, naast mijn onderwijs en onderzoek, allerlei verschillende dingen.

OnderwijsMonitor Limburgoml_v2

Ik ben wetenschappelijk directeur van de OnderwijsMonitor Limburg, de OML. Daarin werken Universiteit Maastricht en scholen in het basis en middelbaar onderwijs samen aan evidence-informed werken In het onderwijs, zoals in een academische werkplaats gebeurt. Daarbij staat centraal dat de ‘evidence’ niet louter het gevolg is van onderzoek aan kennisinstellingen, maar het resultaat is van kennis uit onderzoek, kennis en ervaringen uit de onderwijspraktijk én van de lokale context. Deze onderdelen zijn cruciaal om te snappen welke relaties er zijn tussen acties en gevolgen van onderwijsaanpassingen.

Uit gesprekken met schoolleiders en leraren bleek dat systematische gegevens ontbraken over de achtergrond van leerlingen en hun ontwikkeling op het terrein van niet-cognitieve vaardigheden. Daarom zijn we deze zelf gaan verzamelen in een regionale monitor waaraan de meerderheid van Limburgse scholen in het basis en middelbaar onderwijs deelnemen. Scholen ontvangen een digitale terugkoppeling waarin de school wordt vergeleken met andere Limburgse scholen en aanvullend wordt in workshops samen gekeken wat de data ons vertellen en kunnen betekenen. Ook worden gegevens uit de OML op scholen gebruikt voor evaluatie van projecten of voor ander (promotie)onderzoek dat op de school plaatsvindt.

aios2Begeleiden van aio’s 

Ik ben ook betrokken bij de promotietrajecten van verschillende aio’s. Ik vind het heel leuk om met aio’s te werken. Ze hebben vaak hele verfrissende ideeën, en het is heel leuk om hen te helpen bij hun ontwikkeling als onderzoeker. Ik werk ook veel met externe aio’s. Zij hebben een reguliere baan buiten de universiteit, bijvoorbeeld leraar, maar werken daarnaast aan hun proefschrift. Zij brengen ook weer nieuwe inzichten mee, vanuit hun eigen praktijk. Dat is voor mij ook weer heel leerzaam.

Commissies 

Binnen de universiteit neem ik ook deel aan commissies of werkgroepen. Ik vind het belangrijk om betrokken te zijn bij de toekomst van het departement, de faculteit of universiteit. Ik was onder andere vice-vakgroepvoorzitter van ons departement en in die rol leerde ik ook veel over strategische afwegingen. Het is niet altijd eenvoudig om besluiten te nemen, omdat vaak veel zaken meespelen. Ik vind het leuk om deze processen te leren snappen en mee te denken wat goede stappen zouden zijn.

Ook was ik voorzitter van de eerste facultaire tenure track commissie. In deze commissie denken we na over wat de criteria moeten zijn waaronder vaste contracten voor universitair docenten worden verleend binnen de faculteit. We geven over de casussen een advies aan de decaan. Binnen de academische wereld is momenteel een ommezwaai gaande waarbij meer aandacht is voor diversiteit in erkennen en waarderen. Natuurlijk gaat zo’n verandering niet zomaar en ook hier geldt weer dat ik veel leer van de afwegingen die er gemaakt moeten worden.

Ik ben nu raadslid van de Onderwijsraad. Samen met andere onderwijswetenschappers en onderwijsprofessionals buigen we ons over vraagstukken in het onderwijs en adviseren we de overheid hierover. Ik kan vanuit mijn achtergrond als onderwijseconoom en vanuit mijn ervaringen in de samenwerking met de scholen mijn expertise inbrengen. En ik mag leren van de anderen in de raad. Ik vind het prachtig dat ik op mijn manier een bijdrage kan leveren aan onderwijsbeleid.