

Foto: Jeska Los.
Onderwijseconomie
Ik ben onderwijseconoom. Dit betekent dat ik vanuit een economisch perspectief naar vraagstukken in het onderwijs kijk. Economen maken gebruik van theoretische modellen waarmee ze de werkelijkheid eerst simplificeren om mechanismen achter gedrag te snappen en de juiste prikkels te kunnen vaststellen. Daarnaast maken economen gebruik van robuuste meettechnieken bij de analyse van data. Ik wil bijdragen aan het maken van goede keuzes in het onderwijs, zodat we kinderen het onderwijs kunnen geven dat aansluit bij hun talenten en behoeften, maar ook onderwijs dat aansluit bij de volgende fase in hun leven. Dat kan een vervolgopleiding zijn, of de arbeidsmarkt. Startpunt voor mij is de gedachte dat we het onderwijs alleen kunnen verbeteren door een goede, en structurele, samenwerking tussen onderwijsveld, onderwijsbeleid en verschillende disciplines binnen het onderwijsonderzoek. Door gezamenlijk vanuit deze verschillende perspectieven naar een onderwijsvraagstuk te kijken, krijgen we een meer compleet beeld van wat precies het probleem is, welke oplossingen er mogelijk zijn en wat er nu echt werkt. Een goede samenwerking tussen onderwijsveld en onderwijsonderzoek moet leiden tot onderzoek dat aansluit bij de onderwijspraktijk maar dat ook wetenschappelijk gewaarborgd is. Alleen op deze manier kan het onderwijs worden verbeterd op een evidence-informed manier.

Mijn onderzoek
Er staan een aantal thema’s centraal in mijn onderzoek.
Zo ben ik bijvoorbeeld geïnteresseerd in de factoren die een belangrijke rol spelen voor een passende onderwijsloopbaan van leerlingen, zoals verwachtingen van leerlingen, ouders en leraren, en sociaal-emotionele competenties en vaardigheden. In hoeverre spelen verwachtingen en sociaal-emotionele vaardigheden een rol bij toetsen of de prestatiebeoordeling door leraren? Welke sociaal-emotionele vaardigheden zijn belangrijk en hoe kunnen we deze beoordelen? Wat maakt het verschil tussen “goed” en “zeer goed” op een bepaalde vaardigheid? Welke instrumenten hebben leraren nodig om zijn of haar subjectieve beoordeling van de sociaal-emotionele vaardigheden van leerlingen te objectiveren? Ook ben ik geïnteresseerd in de identificatie en ondersteuning van begaafde leerlingen. Op welke signalen moet de omgeving letten? Welke programma’s werken voor begaafde leerlingen en hoe kunnen deze het beste opgezet worden? Tot slot ben ik geïnteresseerd in verschillen in al deze onderwerpen tussen bepaalde groepen leerlingen. Daarbij kijk ik met name naar verschillen tussen leerlingen met een verschillende sociaal-economische achtergrond, en naar verschillen tussen jongens en meisjes. Meer kennis hierover helpt bijdragen aan meer kansengelijkheid in het onderwijs.

Ook wil ik nog wel eens wat tekenen.
Vrije tijd
Als ik niet aan het werk ben, ben ik vast bezig met sieraden maken, wandelen, tuineren, fotograferen, of aan het genieten met vrienden of familie. Ik hou ervan om nieuwe dingen te ontdekken. Foto’s van dingen die ik zie, zijn te vinden op mijn instagram pagina en mijn handgemaakte sieraden kun hier vinden.