Niet goed geld terug?

Laatst had ik een gekke situatie. Ik reis zowat dagelijks met de trein. Nu was er op een avond een treinbotsing in Tilburg en daardoor lag het treinverkeer rondom de stad stil. Mijn trein bracht mij tot ’s-Hertogenbosch en er waren op dat moment nog geen bussen in gezet door de NS. Ook stonden er minstens 500 andere reizigers al te wachten op de bussen. Ik besloot een vriend te vragen mij op te halen in Den Bosch en zodoende was ik een uur later dan gepland thuis. Ik had in Den Bosch uitgecheckt. Keurig dacht ik. Dat bleek echter achteraf niet zo handig. Hiermee verviel mijn recht op terugbetaling bij vertraging volgens de brief van de NS. Ja inderdaad. De reistijd van mijn beginstation naar eindstation was binnen de tijd. Maar ik was nog niet thuis .. Is dat dan logisch?

Voor een product betalen is vrij normaal. Daarnaast is het ook gebruikelijk dat als het product achteraf niet aan de eisen blijkt te voldoen, je dit geld terugkrijgt, al dan niet volledig. In de wet staat dat een verkopende partij een deugdelijk product moet leveren. Ook moet hij zorgen voor een oplossing van problemen als het product niet aan de door hem genoemde kwaliteit voldoet (zie ondermeer www.consuwijzer.nl). Gratis repareren, vervangen of geld terug.

Treinreizen zijn ook een product. De reiziger koopt bij de NS een reis van A naar B binnen een bepaalde tijdsduur. Vertraging is een vorm van ondeugdelijkheid. Dat erkennen de NS ook, want er is een “geld terug bij vertraging regeling”. Vanaf een half uur vertraging, kun je een deel of het geheel van de kosten voor het treinkaartje terugkrijgen. Met de komst van het in- en uitchecken is het voor de NS gemakkelijker geworden om te zien hoe laat iemand opstapt en uitstapt. De reiziger checkt immers in op het beginstation en uit op het eindstation. Als hij minstens een half uur later is aangekomen op het eindstation dan de reis volgens planning zou duren, is er recht op een terugbetaling.

Maar wat nu als je zelf voor een oplossing zorgt die sneller is dan de oplossing die de NS bieden, maar nog steeds meer dan een half uur vertraging hebt? Dan krijg je geen vergoeding. Dat is op zijn minst raar. Immers het product voldoet niet. Volgens de medewerker van de NS moet je in zo’n geval toch eerst langs het eindstation om uit te checken, alvorens je naar huis gaat. Toch vond ook de medewerker toen hij dit vertelde enigszins vreemd klinken en hij zou de zaak intern bespreken. Uiteindelijk hebben de NS de vergoeding uitgekeerd. Nu een volgende keer steeds gaan bellen of toch maar via een omweg naar huis om op het eindstation uit te checken? Enne, als je op tijd je vervangend vervoer regelt en toch binnen de gestelde tijd bij het eindstation bent, maar met extra door jou gemaakte kosten. Hoe werkt dat dan?

Categorieën:Overigen

Tagged as: , ,